ActualitéActualité des enseignant.e.sAlejandra RieraSleeping with a Vengeance, Dreaming of a life
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Saturday 19 October 2019
Sunday 12 January 2020

Württembergischer Kunstverein
Stuttgart

Sleeping with a Vengeance, Dreaming of a life

Curated by Ruth Noack

Avec Florencia Almirón, Clara Amaral, Alaa Abu Asad, Ibon Aranberri, Zbyněk Baladrán, Matthijs de Bruijne, Livio Casanova, Ulufer Çelik, Agata Cieślak, Alice Creischer, Chris Curreri, Anna Dacqué, Danica Dakić, Anna Daučíková, Teresa Distelberger, Ines Doujak, Haytham el-Wardany, Gangart, Tina Gverović, Matt Hinkley, Hu Wei, Dominique Hurth, Sanja Iveković, Luis Jacob, Sanne Kabalt, Franz Kapfer, Gülsün Karamustafa, Denisa Lehocká, Miao Ying, Nabuqi, Alejandra Riera, Annette Ruenzler, Jürgen Stollhans, Isabelle Sully, Alia Syed, Leeron Tur-Kaspa, Wendelien van Oldenborgh, Simon Wachsmuth, Xie Nanxing, Xie Qi, Baha Görkem Yalim, Zheng Mahler

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From October 19, 2019, to January 12, 2020, the Württembergischer Kunstverein is showing the most comprehensive version to date of the exhibition Sleeping with a Vengeance, Dreaming of a Life, which was previously sketched out in Greece, China, and the Czech Republic. Ruth Noack has invited more than 40 artists from different cultural contexts to negotiate contemporary politics of sleep and dreaming. In recent decades, sleep has been turned into a resource, tied to production, consumption, warfare, and biopolitics, while people are simultaneously enticed to sleep less and to sleep more productively. How, then, can we keep dreaming? Yet history shows that sleep can turn resistant, for instance when someone sleeps while they should be working or sleeps where they are not supposed to, say in public space. And to dream can be seen as an act toward imagining the good life, as in Martin Luther King’s famous sentence: “I have a dream . . .”

The curatorial model of Sleeping with a Vengeance, Dreaming of a Life posits itself against an art industry’s paradigms of efficiency and production, which stand inno relation to real conditions of production and often deprive exhibitions of their potentiality. The exhibition is instead taken as a medium which gives us an opportunity to share knowledge and create new meaning.

Begun in 2018 as a series of exhibition sketches, supported jointly by the smallest of institutions, by the curator and the artists who themselves contributed sketches, time, and know-how, Sleeping with a Vengeance, Dreaming of a Life continually evolves with each iteration. At each station, new sketches are added and old ones further fleshed out. A selection of works is now being fully realized in Stuttgart. This is not a classic traveling exhibition, but a work in progress. It changes with each respective location and its conditions. It learns from people and from the works of art. Within this open framework, we ask: Can sleep be reclaimed from the clutches of late capitalism? Can it gain subversive force? Can the acts of sleeping and dreaming be imagined as a resistant political deed? Would the sleeper be able to dream up a better life, a better future?

Alejandra Riera

Alejandra Riera est née à Buenos Aires et habite en France depuis plus d’une vingtaine d’années. Particulièrement consacrée à une recherche artistique engageant la photographie et le film dans leurs rapports à l’écriture et à l’histoire, elle initie à partir de 1995 et poursuis durant une dizaine d’années, les « maquettes-sans-qualité »: forme inédite d’agencements discontinus de photographies et légendes, de textes, de films-documents en consultation et de récits de pratiques. Par ailleurs, à partir de 2003 elle constitue différents groupes de recherche, un avec des habitants/es d’un quartier périphérique, deux autres avec notamment des personnes en souffrance psychique pour entamer ensemble une « enquête sur le/notre dehors ». « Enquête » au sens d’« histoire », de « micro-histoire » et non pas d’« information », et « dehors » au sens du soin à donner à tout ce qui, en bordure nous échappe, tout en étant une partie motrice de notre histoire.

Son travail a fait l’objet de nombreuses présentations dans et en dehors des espaces spécifiquement consacrés à la diffusion de la production artistique. Depuis 2010 elle enseigne cinéma-vidéo et pratiques documentaires à l’Ecole nationale supérieure d’art de Bourges et donne également un atelier à la clinique de La Borde, Cour-Cheverny.

RadioRadio

Une radio temporaire de création fabriquée par des étudiant(e)s de l’Ensa Bourges
en FM : 105.1 à Bourges
et sur le web

Atelier sonore d’esthétique

Créé en 2005, l’Atelier sonore d’esthétique, est un séminaire de recherche esthétique en création sonore expérimentale — site web

Arts et créations sonores

Post-diplôme en partenariat avec le Conservatoire de musique et de danse de Bourges — d'électroacoustique — site web

dsra
document & art contemporain

3e cycle — avec l'ÉESI Poitiers-Angoulême — site web